Tom de Zutter, COV1B, 0902082

Timemanagement

Over Timemanagement

Timemanagement gaat om leren prioriteiten stellen. Wat is belangrijk? Wat is minder belangrijk? Het gaat er niet alleen om dat je een plan van aanpak kunt opstellen, maar het gaat er juist ook om keuzes te maken in alle bestaande activiteiten. Daar is een efficiënte planning een hulpmiddel bij. Timemanagement is een systeem van principes, gewoonten, vaardigheden, instrumenten en technieken die samen ervoor zorgen dat je meer gedaan krijgt in de tijd die je hebt. Timemanagement gaat niet over méér doen, maar over keuzes maken, met als doel de kwaliteit van studie, werk
en (studenten-)leven te verhogen. Iedere periode stellen we de planning eventueel bij om gedurende het jaar de prioriteiten op efficiënte wijze vast te stellen.

Leerdoel

Je bent in staat prioriteiten te stellen en efficiënt om te gaan met de beschikbare tijd om daarmee eindresultaten te behalen

Persoonlijke doelstellingen

Ik wil aan het einde van dit vak, dus op 15 juni, in staat zijn om voor al mijn (school)werkzaamheden een planning te maken en mij daar ook aan te houden. 

 

STARR-analyse

Situatie 1: In Project C moesten wij voor het vak Mediaproductie een digitaal tijdschrift maken. Iedereen maakte in tweetallen een digitaal tijdschrift over BIRD Rotterdam, waarbij je zelf volledig vrijgelaten werd in de opzet en insteek van het magazine.

Taak: Ik zou voor een bepaalde datum een specifiek iets hebben gemaakt, volgens mij een pagina of een deel van een pagina. Ik deed dit project samen met Martijn, 

Actie: Doordat ik mijn tijd verkeerd gemanaged had, kwam in de knel met mijn deadline. Daardoor moest ik de focus weer op andere dingen leggen, en liep alles zo eigenlijk een beetje in de soep.

Resultaat: Het magazine kwam op tijd af, maar daardoor waren andere dingen verwaarloosd. Dat heeft er voor gezorgd dat ik mijn tentamens van die periode niet zo goed gemaakt heb. Het is een soort domino effect, als de één valt gaat de ander ook.

Reflectie: Ik moet meer letten op de tijd. Ik kom nog te vaak in aanraking met dingen die ik op dat moment helemaal niet moet doen.

Het is belangrijk om hoofd- en bijzaken te onderscheiden. Een berichtje via Facebook beantwoorden is minder belangrijk dan een ruzie tussen projectgroepleden uitpraten, om maar een voorbeeld te noemen.

Als je de urgentie eenmaal hebt bepaald, kan je je laten leiden door tijd of door inhoud. Alles waar je mee aan de slag moet, kan je vervolgens opschrijven voor een beter overzicht. Als je dan ook zorgt dat je controle hebt over de dingen die je kunnen afleiden en je niet teveel op de details focust, moet het goed komen!


Het is eigenlijk een klassieke situatie voor mijzelf: ik kom in tijdnood, stel verkeerde prioriteiten en wie dan zijn billen brandt, moet op de blaren zitten. Daarom heb ik een prioriteitenlijstje gemaakt, zodat ik voor mezelf kan zien wat ik nu echt (niet) belangrijk vindt. Dit ook vanwege de bovenstaande theorie. Daar kwam het volgende lijstje uit

  1. Primaire levensbehoeften
  2. Familie
  3. School
  4. Vrienden
  5. Sporten
  6. Uitgaan

Vervolgens heb ik er voor gekozen om een online agenda te gaan gebruiken, zodat ik mijn tijd nog efficiënter kan indelen en niet voor niks op niks zit te wachten. Ik denk dat dit me in de toekomst zeker zal helpen bij het maken van een goede planning. Door een duidelijker overzicht te hebben van mijn afspraken en deadlines, wordt het voor mezelf ook makkelijker om een planning te maken en zo al mijn vrije uren op een goede manier te besteden.

Hierdoor ging mijn schoolwerk een stuk makkelijker. Doordat ik al mijn vrije uren tijdens dit project aan school heb besteed, kwam ik niet in de knel met deadlines of iets dergelijks. Dat is te zien in mijn tweede STARR.

STARR-analyse

Situatie 2: In project D zijn er veel deadlines: Professionele Vaardigheden, Scriptie Jaar 1, SLC, Engels en het Project zelf.

Taak: De taak hier is dat alles op een bepaalde datum ingeleverd moet worden voor een beoordeling. Veel deadlines vielen in dezelfde week, zoals Scriptie en Professionele Vaardigheden.

Actie: In tegenstelling tot hoe ik het bij de eerste STARR had aangepakt, heb ik in Project D veel gebruik gemaakt van mijn online agenda, wat het een stuk makkelijker maakte om mijn bezigheden in te delen. 

Resultaat: Dat resulteerde erin dat ik alles op tijd af had, en me niet meer druk hoefde te maken om opdrachten die nog af moesten, of die misschien niet aan bepaalde voorwaarden voldeden. Ik kon zo ontspannen toewerken naar alles deadlines, en mijn aandacht goed verleggen.

Reflectie: Terugkijkende op dit project denk ik dat ik veel vooruitgang heb geboekt op het gebied van timemanagement. Ik heb voldaan aan mijn eigen leerdoel, een goede planning gemaakt en me daar aan gehouden.Timemanagement is echter nog steeds één van mijn zwakste punten. Voor de volgende keer zou ik dus eerder beginnen met het inplannen van mijn opdrachten en hier genoeg tijd voor nemen. Ik ga hier volgend jaar ook nog veel tijd aan besteden. 

 

Ik denk dus ook dat er nog voldoende ruimte is voor verbetering. De tijd die ik in dit geval 'over' had, had ik beter kunnen besteden. Neem bijvoorbeeld dit blog als voorbeeld. Ik had op tijd alles af, maar ik had mijn vrije tijd er bijvoorbeeld aan kunnen besteden om de randvoorwaarden nog een keer langs te lopen en te checken of mijn blog écht aan alle eisen voldeed.

Daarom is dat iets waar ik me volgend jaar meer op wil richten met betrekking tot timemanagement: het nuttig indelen van vrije tijd.