Tom de Zutter, COV1B, 0902082

Rapporteren

Over Rapporteren

In deze periode maak je kennis met de juiste manier van rapporteren zoals die binnen de reader Schriftelijk Rapporteren (2013) is beschreven. Deze richtlijnen worden door de hele opleiding gebruikt om rapporten te beoordelen. Van de juiste manier van voorwoord schrijven tot de juiste bronvermelding. Maar ook hoe je op een inspirerende manier kunt schrijven en waarom de lay-out aan eisen moet voldoen en hoe je met de vormgeving er toch je eigen draai aan kunt geven. Het is niet de bedoeling dat alles voorgekauwd wordt. Je moet zelf nadenken over jouw vragen op dit gebied. Wat vind je lastig? Waar ben je al tegenaan gelopen het
schrijven van een rapport? Welke stappen moet je nemen om jezelf steeds te verbeteren? Welke steun heb je aan de onderdelen van Professioneel Schrijven? Dit zijn maar een paar voorbeelden van vragen die bij jou zouden kunnen leven. Er wordt geoefend met behulp van voorbeelden uit bestaande rapporten, uitleg vanuit
de reader en uiteindelijk getoetst in de vorm van een Socrative test. Doel is om je goed voor te bereiden op je “jaar 1 scriptie” in periode 4.

Leerdoel

Je bent in staat de richtlijnen van de opleiding op het gebied van schriftelijk rapporteren toe te passen.

Persoonlijke doelstellingen

Ik wil aan het einde van dit vak, dus op 15 juni, in staat zijn om een goed rapport op te stellen dat voldoet aan alle eisen die de Hogeschool Rotterdam stelt.

 

Deze toets van Schriftelijk Rapporteren uit periode 3 laat mijn basisniveau van rapporteren zien. Het moge duidelijk zijn, dat is onvoldoende. Dat komt omdat ik me niet voorbereid had op deze toets. Had ik dat wel gedaan, of op zijn minst de reader een paar maal doorgenomen, dan had ik in ieder geval wat basiskennis gehad. Nu begon ik op 0, en stond ik na de toets nog steeds op 0.

Mijn doel was dan ook om in staat te zijn om tegen het einde van dit schooljaar een rapport op te stellen wat voldoet aan de eisen van de Hogeschool Rotterdam. Daarvoor was het van belang dat ik überhaupt zou weten welke onderdelen een rapport bevat, en hoe je dit op een correcte manier kan toepassen.

De onderdelen van een rapport zijn:

  • Omslagblad 
  • Titelblad 
  • Voorwoord
  • Samenvatting
  • Inhoudsopgave
  • Inleiding
  • Rapportkern 
  • Voetnoten 
  • Bronnenlijst/Literatuurlijst
  • Bijlagen 
  • Lay-out
  • Helder en correct taalgebruik

Inmiddels weet ik hoe dat moet, zoals hieronder te zien is. Hieronder staat namelijk mijn scriptie voor het vak Scriptie Jaar 1. Naar mijn weten voldoet dit rapport aan alle eisen die de Hogeschool Rotterdam stelt. Ik heb voor deze scriptie uiteindelijk ook een 7 behaald, dus ik denk dat de beoordelende docent het wel met me eens was dat deze scriptie aan de eisen voldoet.

Daarom kan ik met trots zeggen dat ik voldaan heb aan mijn eigen leerdoel. Ik ben van af mijn nulmeting gezien behoorlijk vooruit gegaan, met als eindresultaat een prima mini-scriptie. Uiteraard is er altijd ruimte voor verbetering, dus ik wil mezelf volgend jaar ook gewoon gaan verbeteren. Ik zou alleen niet zo 1-2-3 kunnen aanwijzen op welk punt ik me zou willen verbeteren.

Maak jouw eigen website met JouwWeb