Tom de Zutter, COV1B, 0902082

Gesprekstechnieken

Over Gesprekstechnieken

Tijdens deze cursus staan we allereerst stil bij de basiscommunicatie, het 1 op 1 communiceren. Wat is bijvoorbeeld de invloed van jouw non-verbale gedrag in je communicatie naar anderen? Hoe groot is de impact van jouw stem? Luisteren,
Samenvatten en Doorvragen voer je al uit op veel verschillende manieren. Vervangen door: Daarna maak je kennis met luisteren, samenvatten en doorvragen als belangrijkste gesprekstechnieken van een effectief gesprek. Door je meer bewust te zijn van je eigen communicatie en de communicatie van anderen kun je deze
vaardigheden verbeteren en competent worden in het communiceren.

 

Aan het einde van dit jaar ben je in staat om op verbaal en non-verbaal niveau goed te kunnen luisteren. Dit houdt in dat je weet wat je gesprekspartner inhoudelijk heeft gezegd, hoe hij of zij zich daarbij gevoeld heeft en welke intentie je gesprekspartner heeft. Om te controleren of je goed geluisterd hebt ben je in staat om dat wat je gesprekspartner heeft verteld ook samen te vatten op een objectieve manier. Doordat je goed geluisterd hebt weet je ook de juiste vragen te stellen om de doelstelling van het gesprek te behalen. Je bent in staat om de verschillende manieren van vragen op de juiste manier toe te passen.

 

Om de vaardigheid Gesprekstechnieken goed onder de knie te krijgen gebruiken we verschillende werkvormen. Het luisteren, samenvatten en doorvragen komt in diverse weken naar voren. Zowel bij het interviewen en intervisie, als bij het debatteren en

klantgesprek is dit van groot belang.

 

Je leert tijdens de lessen Professionele Vaardigheden feedback te geven volgens de regels en oefent met het in ontvangst nemen van feedback van anderen. Dit komt bij verschillende vaardigheden aan de orde, zoals bij presenteren en samenwerken.Feedback ontvangen van medestudenten en van de docent is ontzettend waardevol.
Je leert zo wat het effect is van jouw gedrag op anderen. Zelf heb je dit niet altijd in de gaten. Als je weet welk effect jouw gedrag teweegbrengt, kun je beslissen om je gedrag eventueel bij te stellen. Feedback van anderen kun je daarnaast gebruiken
om in je reflecties en verbeterpunten op je digitaal portfolio.

Leerdoel

  • Je bent in staat de belangrijkste communicatietechnieken voor 1 op 1 communicatie toe te passen om op effectieve wijze je doel te bereiken tijdens een gesprek.
  • Je bent in staat om ‘de regels van feedback geven en ontvangen’ toe te passen.

Persoonlijke doelstellingen

Ik wil aan het einde van dit vak, dus op 15 juni, al mijn vaardigheden op het gebied van gesprekstechnieken hebben aangescherpt, om zo nog beter te communiceren.

 

Mijn doel was om aan het einde van het jaar elke vaardigheid van Gesprekstechnieken aangescherpt te hebben. Dat is maar half gelukt. Desondanks denk ik deels dat dat er ook mee te maken heeft dat ik vorig jaar Journalistiek heb gedaan, en daardoor vrij kritisch naar mezelf kijk wanneer het op één-op-één communicatie aankomt. Kijkende naar de nul- en 1-meting heb ik me alleen verbeterd op het gebied van open vragen stellen en regelmatig samenvatten tijdens een gesprek, maar ik denk dat ik ook meer doorvraag dan ik voorheen deed en actief laat merken dat ik luister naar degene met wie ik praat.

Dat is eigenlijk een klassiek voorbeeld van de LSD-techniek. LSD staat voor Luisteren, Samenvatten en Doorvragen. Die techniek komt denk ik zeker terug in het interview. Ik luister vooral, ik vat op bepaalde momenten samen en vraag soms door om meer duidelijkheid te creëren. Dat is ook nodig, omdat het een ingewikkeld onderwerp is voor de kijker of luisteraar. 

Als het gaat om gesprekken is iedereen anders, mensen kunnen je op verschillende manier op je reageren. In het DAS-model gaan we uit van drie verschillende manieren:
- Dominant. Iemand die zeer dominant is, is veel aan het woord, zelfs als hij zich nauwelijks voorbereid heeft.
- Afstandelijk.Iemand die heel afstandelijk is, is goed voorbereid en neemt pas het woord als hij goede argumenten heeft. Omdat hij zich laat overstemmen door dominante mensen, komen de goed onderbouwde ideeën niet altijd over.
- Sociaal. Iemand die overwegend sociaal is, steunt gemakkelijk anderen. Omdat een sociaal iemand vooral aardig gevonden wil worden, is wel eens onduidelijk waar hij of zij zelf voor staat.

Het is onmogelijk om slechts één van deze manieren toe te passen in de praktijk. Het is echter wel zo dat er meestal één is die wat meer dominant is dan de andere twee. 

Ik denk dat ik vooral sociaal ben in het onderstaande gesprek, kijkende naar de definitie. Ik denk dat dat allemaal terug te zien is in het interview wat ik hieronder heb ingevoegd. Non-verbaal toon ik naar mijn mening inderdaad niet goed volledige interesse, maar ik vind dat ik mijzelf op alle andere punten misschien wel een beetje tekort heb gedaan in de 1-meting. Desondanks vind ik niet dat ik mijn doel volledig gehaald heb, omdat ik mij niet in elke vaardigheid hebben weten te verbeteren (op basis van de metingen).